Sedliacky dom v Kútoch v 19. a začiatkom 20. storočia bol vo všeobecnosti trojpriestorový. Tvorený bol síňou – teda vstupným priestorom, kde sa i varilo, izbou a komorou. Z hospodárskych stavieb sa najčastejšie stretáme s maštaľami, kŕmnikmi, chlievmi, kurníkmi, stodolami. Podľa kňaza, regionálneho historika, kútskeho rodáka Mateja Héska (1889 – 1971) sa v poslednej štvrtine 19. a na počiatku 20. storočia domy stavali zo surovej „veprovej“ tehly, boli obielené vápnom, pokryté slamou, neskôr škridlou. Vstup do domu označovaný ako „výpustek“ či žudro bol z ulice alebo z dvora.
To znamená, že dom bol orientovaný rovnobežne s ulicou pri vchode z ulice, alebo pozdĺžne do hĺbky parcely pri vchode z dvora. Žudro bolo uzavreté drevenou mriežkou a vstupovalo sa ním do síne, kde bol otvorený komín a pec na varenie, neskôr plechový sporák. Zo síne sa vstupovalo do komory a smerom k ulici bola izba a v nej hlinené kachle spojené s pecou. Informácie, ktoré sú zachytené v testamentoch a pozostalostných súpisoch kútskych poddaných z konca 18. a druhej polovice 19. storočia, potvrdzujú skutočnosť, že skladba obytných a hospodárskych budov, ako aj vnútorné členenie domu sa výraznejšie nemenili.
V roku 1798 pozostávalo hospodárstvo Jozefa Zemánka zo stodoly, kŕmnika, okolu pokrytého slamenou strechou a domu spojeného s maštaľou. Celá obytná časť bola postavená zo surových tehál. Steny mali dĺžku 27 siah a bolo v nich zabudovaných 16 stĺpov nesúcich strešnú konštrukciu. Dom bol rozčlenený na izbu, síň (kuchyňa) a komoru. Drevený strop bol podopretý roštom, v komore ho tvorilo 5 trámov a 15 dosiek, v izbe a síni 8 trámov a 21 dosiek. Dom mal spolu 6 dverí. Strecha pozostávala z 18 párov krovov, 4 podkrokovníc, 5 podstupníc, 3 zvázok a 80 lát, pokrytá bola slamou.
Súpis interiéru domu nebohého Antona Krajčíra z roku 1811 zachytáva výnimočne rozpis predmetov po miestnostiach. V izbe bol stôl za 3 fl., lavice za 1 fl. 30 den., stará polica – „listwa“ za 45 den., 2 obrázky maľované na skle za 6 fl., plátenný obrázok za 30 den., 5 papierových obrázkov za 15 den., 3 obrázky za 45 den. a 4 habánske taniere za 1 fl. V síni bola polica za 1 fl. 30 den., 4 misy za 1 fl., malá miska za 9 den., 7 hrncov za 2 fl. 30 den. a 2 randlíky za 30 den. Napokon v komore 4 staré bečky za 5 fl., žigla za 1 fl., škrich za 2 fl., 2 škopky za 2 fl., putňa za 30 den. a koryto za 1 fl. 30 den.
Tento dom bol konkrétne postavený, ako o tom svedčí nápis v ozdobnej kartuši v štíte na priečelí, v roku 1887. Jeho staviteľom bol podľa začiatočných písmen mena a priezviska Anton Ondriska (1842 – 1912), ktorý sa zosobášil v roku 1867 s Máriou Sofkovou. Výstavba prebehla v dvoch fázach, v prvej bola postavená predná časť s izbou, síňou a komorou, z ktorej sa vstupovalo na povalu – „húru“ a siahala, ako vidno na fasáde, po ukončenie rímsy. Časť smerom do dvora s ďalšou izbou, predĺžením komory a dvojpriestorovou maštaľou bola pristavená neskôr, približne v 20. – 30. rokoch 20. storočia. Súčasný interiér domu možno datovať do obdobia od konca 19. po 40. roky 20. storočia.
Pôvodne, ako to možno vidieť aj v iných regiónoch Slovenska, slúžil tento priestor ako akýsi krytý, uzavretý vstup do samotne obytnej časti – izby. Často sa tu odkladalo rôzne poľnohospodárske náradie alebo predmety, ktoré sa denne nepoužívali.
V priebehu 19.storočia sa sem z izby presunul otvorený komín, kde sa varilo. Táto časť s ohniskom sa začala označovať ako kuchyňa. Dominujúcim prvkom v síni je plechový sporák vyrobený firmou LUXOR Fiľakovo približne v 20. rokoch 20. storočia. Na ňom sú žehličky, hlinená glazovaná forma na bábovku a hlinený pekáč. Pri sporáku je tiež lopata na sádzanie chleba, korenička a drôtený vešiak nájdený na povale rodného domu Mateja Héska. Na ňom visia naberačky, sítka, nožnice.
Bola pristavená k objektu v druhej fáze,čo dokumentuje aj pevný – hurdový strop na rozdiel od síne, komory a izby.
Z nábytku priestoru dominuje šijací stroj značky ROYAL a svadobná truhlica s vročením 1895. Hlavná pozornosť sa sústreďuje na pár v obradovom odeve na svadbu. Ženích má na sebe bielu plátennú košeľu s typickou náprsenkou, zdobenou zámikmi a madeirovou čipkou a rukávmi stiahnutými do manžiet, čierne súkenné nohavice s ozdobným šnurovaním na stehnách, čierny lajblík s typickým oválnym vykrojením na prsiach. Odev dopĺňa čierny klobúk – širúk a čierne kožené čižmy s rovným ukončením sáry, hoci typickejšie pre Kúty bolo ukončenie so srdiečkovým vykrojením.
Ženský obradový odev je originálnym odevom nevesty Paulíny Kubovičovej, rodenej Mrázovej, (1905 – 2005) z Kútov, ktorá sa v januári 1926 vydala za Antona Kuboviča. Pozostáva z troch spodných sukní – tzv. škrobeníc, ktoré sú tuho naškrobené a poskladané do pravidelných záhybov, na spodnom okraji zdobené jemnou madeirovou čipkou.
Vrchnú časť tela kryjú rukávce z bavlneného plátna náprsenkou typicky zdobenou zámikmi a madeirovou čipkou pri zapínaní. Konce rukávcov sú stiahnuté šnúrkou a taktiež zdobené madeirovou čipkou. Živôtik – pruclek je ušitý zo striebristého atlasu, na spodnom okraji s typickými tvarovanými šosíkmi, ktoré lemuje jemná čipka. Materiálom vrchnej sukne je biely jemne vytkávaný vapér a výzdoba je tvorená dvomi vodorovnými zámikmi. Prednú časť a boky prekrýva biela zástera – fjertoch zdobená dvomi pármi vodorovných zámikov a po obvode širokou madeirovou čipkou. Vysoké kožené čierne čižmy na opätku majú spodnú časť sáry naskladanú do ozdobných záhybov.
Priestoru dominujú najmä postele, rohová lavica, stôl, dvojica stoličiek a skriňa – tzv. šúplatová kasla. Vysoké sedliacke postele sú zastlané vankúšmi a perinami – poštáre, duchny. Jedna z postelí znázorňuje oddelenie priestoru pre rodičku – ženu šestonedieľku, a to prostredníctvom dvojice kútnych plachiet s výšivkou na spodnom okraji, ktoré možno datovať na koniec 19. storočia. Okrem nich na prítomnosť rodičky poukazuje kolíska s dieťaťom v košieľke a bielom čepčeku,kútny hrniec – tzv. nosák a prútený kútny kôš.
Stolovaciu časť tvorí vyrezávaná lavica modrej farebnosti, stôl a stoličky s vyrezávanými secesnými operadlami. Na stole prikrytom konopným obrusom s výšivkou je dvojica glazovaných tanierov, lyžice a kameninová misa. V rohu lavice je dvojica praslíc, ktoré slúžili pri výrobe konopnej priadze, jedna z nich je datovaná rokom 1905. V medziokennom priestore je kríž s korpusom Ukrižovaného z druhej polovice 19. storočia, pod ním svadobná maľovaná truhlica zdobená vencami kvetov a vročením 1855.
Truhlice takéhoto typu mala v minulosti vo výbave každá žena súca na výdaj a slúžili na uskladnenie šatstva. Pri vydaji sa práve truhlice so šatstvom a periny prevážali z domu nevesty k ženíchovi, v niektorých lokalitách na Záhorí, najmä v oblasti Jablonice veľmi obradne.Na truhlici je položená vzácna fajansa zo záhorského regiónu – misa s modrozelenou výzdobou približne z rokov 1870 – 1890, džbán s vročením 1879 a misa s motívom vtáčika približne z roku 1830.
V drevenej skrini – šúplatovej kasli so štyrmi šuplíkmi je uložený prevažne ženský odev – sukne, zástery, jupky, šatky – ručníky. Na skrini sú situované devocionálne predmety, kríž s motívom Golgoty a sošky Panny Márie Lurdskej, Pražského Jezuliatka a dvojica anjelikov. V rohu pri dverách je drevený stojan na umývadlo s držiakom na uterák a vešiak na čiapky. Celý priestor je zdobený náboženskými obrazmi nad lavicou a posteľami. Na drevených trámoch a rošte je 8 kusov maľovaných tanierov s rastlinnými ornamentmi alebo motívom kohútov, jeden s uhorským štátnym znakom. Okrem nich sú na rošte Nábožné výlevy Andreja Radlinského a rôzne drobnejšie tlače, preukazy. Osobitne treba spomenúť obraz zachytávajúci starší manželský pár. Ide totiž o rodičov vdp. Mateja Héska Jána (1853 – 1949) a Annu, rod. Valachovičovú.
... viac
Mužský zbor Kúcané
Kontakt : pjekne.mjestecko@gmail.com
Organizačný vedúci:
Filip Húšťava +421 908 583 520,
Umeleckí vedúci:
David Valachovič, Marek Gernát
Detský folklórny súbor Kúcanek
Kontakt: info@kucanek.sk
Organizačná vedúca:
Ľubomíra Pernecká +421 911 313151,
Umelecká vedúca:
Milica Barkociová